ΙΣΤΟΡΙΚΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΙΟΙ ΑΛΛΟΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΟΞΕΝΟΙ ΓΙΑ ΖΩΗ;
Επιστημονικές μελέτες έδειξαν πως οι "Υπεργαίες" δηλαδή βραχώδεις πλανήτες με εως και δέκα φορές μεγαλύτερη μάζα από εκείνη της γης που κινούνται γύρω από άλλα άστρα ίσως έχουν παρόμοια δομή με αυτή του δικού μας κόσμου, με στερεό πυρήνα ο οποίος περιβάλλεται από υγρό μανδύα και εξωτερικά φλοιό. Ίσως μάλιστα διαθέτουν και κινούμενες τεκτονικές πλάκες που θεωρούνται από ορισμένους απαραίτητη προϋπόθεση για την εξέλιξη της ζωής.Έτσι υποστηρίζουν πως οι πλέον φιλόξενοι για τη ζωή πλανήτες ειναι οι υπεργαίες αφού η τεκτονική των πλακών είναι ένα φαινόμενο πολύ πιο πιθανό σε πλανήτες μεγάλης μάζας.

                                                   ΘΑΛΗΣ Ο ΜΙΛΗΣΙΟΣ
Ο Θαλής γεννήθηκε στην πόλη Μίλητο της Μικράς Ασίας γύρω στα 600 π.Χ. Ήταν γόνος μιας απ΄ τις μεγαλύτερες οικογένειες της Ιωνίας σε μια εποχή που που οι διαφορές ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις ήταν ίσως σημαντικότερες από τις φυλετικές διαφορές.
Άνθρωπος με πλατύ πνεύμα, ενεργητικό χαρακτήρα και πολύ πλούσιος ο Θαλής ταξίδεψε στην Αίγυπτο, στο εσωτερικό της Μικράς Ασίας, στη Χαλδαία. Αφομοίωσε έτσι τις ιδέες που οι κάτοικοι αυτών των χωρών είχαν επεξεργαστεί στη διαδρομή των αιώνων. Δεν τον παρακινούσε τόσο η αναζήτηση αφηρημένων γνώσεων όσο η πρακτική πλευρά. Ήταν έμπορος και μηχανικός και ο τρόπος ζωής του συνδεόταν με τα ταξίδια των πλοίων που έφταναν φορτωμένα με τα εμπορεύματα απ' τις άκρες του κόσμου. Σιγά σιγά έβγαλε απ' το μυαλό του τους θεούς, έτσι μπόρεσε να κοιτάξει τον ουρανό και -κάτι που συνέβη για πρώτη φορά στην ιστορία- είδε τα άστρα σαν φυσικά αντικείμενα, πλασμένα από χώμα και φωτιά.
Ήταν ο πρώτος που ανακάλυψε πως όταν η σελήνη που δεν είναι θεά αλλά μόνο μια χωμάτινη μάζα, μπαίνει ανάμεσα στη γη και τον ήλιο, γίνεται έκλειψη. Κατασκεύασε χάρτες του ουρανού, δείχνοντας στους κατάπληκτους πολίτες της Μιλήτου ότι μπορούσαν οι χάρτες αυτοί να είναι πολύ χρήσιμοι για να γίνονται με περισσότερη ασφάλεια τα ταξίδια στις θάλασσες. Μαζί με τους οπαδούς της ιωνικής σχολής ο Θαλής βοήθησε στην εξέλιξη της ναυσιπλοϊας με την παρατήρηση των άστρων, που τη χρησιμοποιούμε ακόμη και σήμερα.
Έπειτα ασχολήθηκε με μια μέθοδο που θα προσδιόριζε την απόσταση ενός πλοίου στη θάλασσα. Οι ανακαλύψεις όμως του Θαλή δεν περιορίστηκαν στο χώρο των γνώσεων της γεωμετρίας και της ναυσιπλοϊας, μολονότι αναφέρεται κυρίως για τη συμβολή του στις γνώσεις αυτές. Προκάλεσε μια τέτοια έκρηξη της επιστημονικής σκέψης, ώστε όλα, από την αρχιτεκτονική ως το εμπόριο, αναθεωρήθηκαν, εφαρμόστηκαν κατά διαφορετικό τρόπο.Στην Ιωνία επίσης ανακαλύφθηκε η κοπή νομισμάτων και άρχισαν να χρησιμοποιούνται τα μέσα συναλλαγής και πιστώσεως.
Ο Θαλής με λίγα λόγια έχτισε ένα γεφύρι ανάμεσα στον αρχαίο κόσμο των μύθων και στον κόσμο της λογικής, έτσι κίνησε την επιστημονική και ορθολογική σκέψη και πολλοί εμπνεύστηκαν από το παράδειγμά του.

                                                           ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ
Ο Δημόκριτος γεννήθηκε γύρω στο 460 π.Χ. στα Άβδηρα, ελληνική αποικία στις ακτές της Θράκης. Η σκέψη του ήταν βαθύτερη απ' του Θαλή αλλά λιγότερο πρόσφορη για πρακτική εφαρμογή.Υποστήριξε τη θεωρία ότι ολόκληρο το σύμπαν αποτελείται από άτομα που κινούνται στο κενό.Η θεωρία αυτή επιβεβαιώθηκε μολονότι στον 20ο αιώνα ο άνθρωπος κατόρθωσε να φτάσει στη σχάση του ατόμου, ενώ ο Δημόκριτος υποστήριζε ότι το άτομο είναι αδιαίρετο.
Ασχολήθηκε με τη μελέτη των ατόμων και εξήγησε το αίσθημα της θερμότητας και του ψύχους, του γλυκού και του πικρού, ακόμη και του χρώματος, με το διαφορετικό σχήμα, βάρος και ταχύτητα των ατόμων.Υποστήριξε ότι η γη αποτελείται από τα βαρύτερα άτομα και ότι τα ελαφρότερα αποτελούν την ατμόσφαιρα που την περιβάλλει.Επίσης μελέτησε τη θεολογία γιατί όπως ο Θαλής δεν είχε αρνηθεί ποτέ την ύπαρξη των θεών ή του ενός θεού.Ανέλυσε τη σχέση ανάμεσα στην αντίληψη και τη γνώση και επιχείρησε να θεσπίσει έναν ηθικό κώδικα.Η αλήθεια είναι πως ο Δημόκριτος όταν ζούσε αντιμετωπίστηκε συχνά με μίσος και δυσπιστία. Πολλές απ' τις ιδέες του προπορεύονταν κατά δυό χιλιάδες χρόνια και περισσότερο από την εποχή του. Μερικές τις δέχτηκαν και τις ανέπτυξαν άλλοι μετά απ' αυτόν όπως ο Ευκλείδης και ο Αρχιμήδης και η ελληνική επιστήμη άνθησε και εξελίχθηκε σημαντικά.
                                
                                             ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ
 Ο Ιπποκράτης γεννήθηκε το 460 π.Χ. στην Κω, ένα νησί που είχε αποικισθεί από τους Δωριείς αλλά που ανέπτυξε ιωνικό πολιτισμό.Ταξίδεψε πολύ στην Ελλάδα και το εξωτερικό μαθαίνοντας πολλά απ' τα ταξίδια του και θεραπεύοντας άντρες και γυναίκες σε κάθε περιοχή του αρχαίου κόσμου. Στα χρόνια αυτά των ταξιδιών και της πείρας που αποκόμιζε επεξεργάστηκε τη διδασκαλία του και κατέκτησε δίκαιη φήμη όσο ακόμη ήταν στη ζωή. Πιστεύεται ότι πέθανε το 375 π.Χ. σε ηλικία 85 χρονών.Αφιέρωσε τη ζωή του στη θεραπεία του ανθρώπινου μηχανισμού του σώματος και της ψυχής και στη φροντίδα να μεταβιβάσει σε άλλους τις γνώσεις και τις μεθόδους του.Ήταν άνθρωπος που δεν έπαιρνε ποτέ απερίσκεπτες αποφάσεις, που δεν προχωρούσε σε βιαστικές διαγνώσεις, βασισμένες σ' ένα μόνο σύμπτωμα. Πίστευε ότι ο γιατρός πρέπει να μελετά ολόκληρο τον άνθρωπο και όχι μόνο την κατάσταση της στιγμής. Ότι χρειάζεται να ξέρει και τι είχε συμβεί προηγουμένως στον άρρωστο και να προσδιορίζει με τη μεγαλύτερη προσοχή και ακρίβεια τι θα μπορούσε να του συμβεί: ανάμνηση, διάγνωση και πρόγνωση.
Εκείνο που προσδιορίζει καλυτερα το σκεπτικό του Ιπποκράτη και που διαιωνίζει στη μνήμη των ανθρώπων τη φυσιογνωμία του είναι ο "Όρκος του Ιπποκράτη", το σημαντικότερο απ' τα ηθικά του κείμενα και που πολλά πανεπιστήμια ζητούν, ακόμη και σήμερα απ' τους επίδοξους γιατρούς, πριν τους χορηγήσουν το πτυχίο τους, να δώσουν αυτόν τον όρκο.
Μεταφρασμένος όρκος:
  "  Ορκίζομαι στο θεό Απόλωνα τον ιατρό και στο θεό Ασκληπιό και στην Υγεία και στην Πανάκεια και επικαλούμενος τη μαρτυρία όλων των θεών ότι θα εκτελέσω κατά τη δύναμη και την κρίση μου τον όρκο αυτόν και τη συμφωνία αυτή. Να θεωρώ τον διδάσκαλό μου της ιατρικής τέχνης ίσο με τους γονείς μου και την κοινωνό του βίου μου. Και όταν χρειάζεται χρήματα να μοιράζομαι μαζί του τα δικά μου. Να θεωρώ την οικογένειά του αδέλφια μου και να τους διδάσκω αυτήν την τέχνη αν θέλουν να την μάθουν χωρίς δίδακτρα ή άλλη συμφωνία. Να μεταδίδω τους κανόνες ηθικής, την προφορική διδασκαλία και όλες τις άλλες ιατρικές γνώσεις στους γιους μου, στους γιους του δασκάλου μου και στους εγγεγραμμένους μαθητές που πήραν τον ιατρικό όρκο, αλλά σε κανέναν άλλο. Θα χρησιμοποιώ τη θεραπεία για να βοηθήσω τους ασθενείς κατά τη δύναμη και την κρίση μου, αλλά ποτέ για να βλάψω ή να αδικήσω. Ούτε θα δίνω θανατηφόρο φάρμακο σε κάποιον που θα μου το ζητήσει, ούτε θα του κάνω μια τέτοια υπόδειξη. Παρομοίως, δεν θα εμπιστευτώ σε έγκυο μέσο που προκαλεί έκτρωση. Θα διατηρώ αγνή και άσπιλη και τη ζωή και την τέχνη μου. Δεν θα χρησιμοποιώ νυστέρι ούτε σε αυτούς που πάσχουν από λιθίαση, αλλά θα παραχωρώ την εργασία αυτή στους ειδικούς της τέχνης. Σε όσα σπίτια πηγαίνω, θα μπαίνω για να βοηθήσω τους ασθενείς και θα απέχω από οποιαδήποτε εσκεμμένη βλάβη και φθορά, και ιδίως από γενετήσιες πράξεις με άνδρες και γυναίκες, ελεύθερους και δούλους. Και όσα τυχόν βλέπω ή ακούω κατά τη διάρκεια της θεραπείας ή και πέρα από τις επαγγελματικές μου ασχολίες στην καθημερινή μου ζωή, αυτά που δεν πρέπει να μαθευτούν παραέξω δεν θα τα κοινοποιώ, θεωρώντας τα θέματα αυτά μυστικά. Αν τηρώ τον όρκο αυτό και δεν τον παραβώ, ας χαίρω πάντοτε υπολήψεως ανάμεσα στους ανθρώπους για τη ζωή και για την τέχνη μου. Αν όμως τον παραβώ και επιορκήσω, ας πάθω τα αντίθετα.  "